Τα δικαιώματα του καταναλωτή PDF Εκτύπωση E-mail

'Καταναλωτές είμαστε όλοι. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη οικονομική ομάδα, η οποία επηρεάζει, αλλά και επηρεάζεται σχεδόν από κάθε δημόσια ή ιδιωτική οικονομική απόφαση, ...

τη μόνη σημαίνουσα οικονομική ομάδα η οποία δεν είναι αποτελεσματικά οργανωμένη και της οποίας οι απόψεις δεν ακούγονται...'

Αυτά είχε πει και ο Τζών Κέννεντυ το 1962, ενώπιον του Κογκρέσου, όταν παρουσίαζε τον Νόμο για τα Δικαιώματα του Καταναλωτή, αποτέλεσμα αγώνων του Αμερικάνικου λαού από τις αρχές του 20ου αιώνα, για τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν.

Δεκατρία χρόνια αργότερα (1975) η Ευρωπαϊκή Ενωση τότε Ε.Ο.Κ. εγκρίνει το πρώτο της πρόγραμμα για πολιτική προστασία και ενημέρωση καταναλωτών και αναγνωρίζει νομοθετικά τα δικαιώματα των καταναλωτών.

Δεκάξι χρόνια αργότερα (1991) η ελληνική νομοθεσία κατοχυρώνει και για τον Ελληνα καταναλωτή τα δικαιώματα αυτά με την ψήφιση του πρώτου Νόμου περί Προστασίας Καταναλωτή.
Σήμερα, 17 χρόνια από την νομική κατοχύρωση των δικαιωμάτων του καταναλωτή, Πόσοι Έλληνες γνωρίζουν την ύπαρξη τους; με Ποιούς τρόπους να τα διεκδικούν, πώς, πότε και σε Ποιόν να απευθύνονται;

 

  • Προστασία υγείας και ασφάλειας
Στην αγορά πρέπει να κυκλοφορούν μόνο προϊόντα και υπηρεσίες που δεν θέτουν σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλεια του καταναλωτή. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει καθορισμό απαιτήσεων ασφαλείας για προϊόντα και υπηρεσίες, κατάλληλη ενημέρωση του καταναλωτή για τυχόν κινδύνους, που ενέχει η χρήση αυτών, και προστασία του καταναλωτή από φυσικές βλάβες, που προκαλούνται από προϊόντα και υπηρεσίες.
  • Προστασία των οικονομικών συμφερόντων
Ο καταναλωτής πρέπει να προστατεύεται έναντι της κατάχρησης εκ μέρους των προμηθευτών προϊόντων και υπηρεσιών. Αυτό, μπορεί να επιτευχθεί με την "πάταξη" της παραπλανητικής διαφήμισης ή της αθέμιτης συμπεριφοράς στην αγορά (π.χ. στις μεθόδους μάρκετιγκ, στις συμβάσεις κλπ.)
  • Πρόσβαση στην πληροφόρηση
Ο καταναλωτής πρέπει ναι έχει την ικανότητα να κάνει σωστές αγορές αφού, όμως, προηγηθεί η αξιόπιστη και επιστημονική ενημέρωση του. Αυτό, μπορεί να επιτευχθεί με την κατάλληλη πληροφόρηση σχετικά με τα χαρακτηριστικά, τις τιμές ή την ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών, ούτως ώστε να επιλέγει ό,τι αγοράζει με βάση τη λογική.
  • Δικαίωμα εκπαίδευσης
Ο καταναλωτής, για να είναι σε θέση να αναζητά, να κατανοεί και να αφομοιώνει τις διαθέσιμες πληροφορίες, πριν αποφασίσει σχετικά με τις αγορές του, πρέπει να έχει λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση και αγωγή, που πρέπει να του παρέχεται στη νεαρή του ηλικία μέσα από το σχολείο, με μέριμνα του κράτους.
  • Δικαίωμα εκπροσώπησης
Ο καταναλωτής και οι εκπρόσωποι του πρέπει να έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων σε Θέματα που τους αφορούν άμεσα, αλλά και έμμεσα, τόσο σε τοπικό, όσο και σε περιφερειακό, εθνικό και κοινοτικό επίπεδο, ούτως ώστε να λαμβάνεται υπόψη, όσο το δυνατόν περισσότερο, η άποψη και η γνώμη τους.
  • Πρόσβαση στην δικαιοσύνη
Ο καταναλωτής πρέπει να έχει τη δυνατότητα λήψης συμβουλών και βοήθειας, όταν θέλει να διατυπώσει παράπονα ή όταν έχει υποστεί βλάβη ή ζημιά από προϊόντα και υπηρεσίες. Συγχρόνως, όμως, πρέπει να έχει και τη δυνατότητα εφαρμογής απλών, μη δαπανηρών και σύντομων διαδικασιών διακανονισμού, προκειμένου να αποκατασταθεί η βλάβη ή η ζημιά, που έχει υποστεί.
  • Πρόσβαση στην αειφόρο κατανάλωση
Ο καταναλωτής πρέπει να έχει τη δυνατότητα να καλύπτει τις βασικές ανάγκες του, χωρίς να εξαντλεί τους βασικούς πόρους του πλανήτη μας και χωρίς να υπονομεύει την κάλυψη των βασικών αναγκών των μελλοντικών γενεών.


 

Θέματα

15 τρόποι για να γίνετε καλύτεροι αγοραστές

Για όλους τους αγοραστές


1. Γνωρίστε την πολιτική επιστροφών των καταστημάτων. Τυπικά όλα τα καταστήματα δέχονται την αλλαγή αγορασθέντων ειδών ακόμα και την επιστροφή των χρημάτων, εάν εμφανιστείτε με την απόδειξη σας. Το χρονικό περιθώριο επιστροφής των αγαθών είναι κάτι που καθορίσουν οι επιχειρήσεις, το οποίο όμως δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 7 ημερών από την ημέρα αγοράς.
2. Χρησιμοποιήστε τραπεζικές πιστωτικές κάρτες και όχι πιστωτικές κάρτες των καταστημάτων, που συνήθως έχουν υψηλότερο επιτόκιο. Τουλάχιστον ελέγξτε το για κάθε κατάστημα.
3. Σε περίπτωση επιστροφής προϊόντος προτιμήστε να το ανταλλάξετε με κάποιο άλλο αγαθό και όχι με πιστωτικό σημείωμα. Γιατί να κρατάει το κατάστημα τα χρήματα σας;
4. Προσπαθήστε να αγοράζετε ρούχα ή άλλα ακριβά αντικείμενα από τα καταστήματα ή τα πρατήρια των εταιριών σε καλύτερη τιμή (εάν και εφόσον έχουν οι εταιρίες πρατήρια) ή σε περίοδο εκπτώσεων.


Για τους από "χόμπι" αγοραστές

1. Κρατάτε τις ετικέτες και τις αποδείξεις των προϊόντων που αγοράζετε. Σας είναι απαραίτητες για την όποια αλλαγή, ακόμη και σε περίπτωση που βρείτε το προϊόν που αγοράσατε σε χαμηλότερη τιμή.
2. Εκμεταλλευτείτε τη φτηνότερη τιμή πώλησης που βρήκατε, για προϊόντα που πριν λίγο καιρό έχετε αγοράσει ακριβότερα. Στην περίπτωση αυτή, μπορείτε να απαιτήσετε να σας επιστραφεί η διαφορά.
3. Μάθετε να γνωρίζετε το προϊόν που αγοράζετε. Π.χ. το ρούχο που είδατε σε ένα πρατήριο μπορεί να μοιάζει με αυτό που είδατε σε ένα κατάστημα, αλλά να μην είναι της ίδιας ποιότητας το ύφασμα.
4. Μην επισκέπτεστε πρατήρια χωρίς να έχετε υπόψη σας τι θέλετε να αγοράσετε. Μπορεί όταν γυρίσετε σπίτι σας να μην ξέρετε τι έχετε αγοράσει και γιατί. Λάβετε υπόψη ότι οι αλλαγές είναι δύσκολες. Ακόμη και αν υπάρχουν όλα τα νούμερα και χρώματα, σίγουρα έχετε πάει μακριά από την περιοχή σας για να βρείτε το πρατήριο.
5. Ακολουθήστε πιστά μια λίστα αγορών, θα σας βοηθήσει να αποφύγετε τα άσκοπα ψώνια.
6. Να είστε φιλικοί με τους πωλητές. Ένας πωλητής που θα σας συμπαθήσει, μπορεί να σας βοηθήσει να κάνετε μία συμφέρουσα αγορά, ακόμη και να κρατήσει για σας το αντικείμενο του πόθου σας.


Για βιαστικούς αγοραστές

1. Αν ο χρόνος σας είναι περιορισμένος, μάθετε σε ποια καταστήματα μπορείτε να ψωνίσετε νωρίς το πρωί ή αργά το βράδυ.
2. Εάν έχετε να πάρετε πολλά δώρα σε περιορισμένο χρόνο, κάντε ένα ραντεβού με τον ειδικό πωλητή που υπάρχει σε μεγάλα καταστήματα. Αυτός θα σας βοηθήσει στις επιλογές σας διαλέγοντας για σας. όμως δώστε του τον προϋπολογισμό για όλα τα δώρα που σκοπεύετε να αγοράσετε.
3. Αγοράστε μέσω ταχυδρομείου. Προμηθευτείτε όλους τους καταλόγους που κυκλοφορούν και κάντε μία δοκιμαστική αγορά προκειμένου να αποφασίσετε για την ποιότητα των όσων αγοράζετε και τις λεπτομέρειες στην εκτέλεση της παραγγελίας.


Για κυνηγούς ευκαιριών


1. Συγκρίνετε τις τιμές. Κάποια μαγαζιά μπορεί να προσφέρουν το ίδιο είδος σε καλύτερες τιμές.
2. Προσέξτε την τιμή και όχι την έκπτωση στην ετικέτα. Η τιμή απόκτησης του προϊόντος έχει μεγαλύτερη σημασία.

 
Τα δικαιώματα του καταναλωτή

'Καταναλωτές είμαστε όλοι. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη οικονομική ομάδα, η οποία επηρεάζει, αλλά και επηρεάζεται σχεδόν από κάθε δημόσια ή ιδιωτική οικονομική απόφαση, ...

Περισσότερα...
 
Διαφήμιση


Η διαφήμιση είναι ένας από τους σημαντικότερους κλάδους της οικονομίας. Ποιό είναι το νομοθετικό πλαίσιο για την προστασία του καταναλωτή.

Περισσότερα...
 
Εναλλακτική λύση

Γιατί να αγοράζουμε τα επώνυμα προϊόντα τα οποία είναι ακριβότερα;
Μπορούμε να αγοράσουμε μη επώνυμα φθηνότερα.

Περισσότερα...
 

Δημοσκόπηση

Ποιος είναι ο κύριος λόγος που θα ακολουθούσατε ένα πρόγραμμα διατροφής;